Witam, o to kolejna część poradnika z programu Blender 2.93.5.
W tym poradniku spróbuje was nauczyć renderować i dodawać kolory obiektom.
Za pomocą poradnika części drugiej spróbuj zrobić coś takiego:
![[Obrazek: a0cd87bb737f.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a0cd87bb737f.png)
Następnie wytłumaczę Ci co robią opcje w prawym górnym rogu nad osią "XYZ":
![[Obrazek: bf659af70ba6.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/bf659af70ba6.png)
Pierwsza z nich po lewej pokazuje ci siatkę obiektów, druga z nich to jest ci znana opcja bez żadnych kolorów bądź oświetlenia jedynie same kształty, następna służy do załadowania wszystkich materiałów i kolorów na scenie, ostatnia opcja będzie nam pokazywała to co widzi kamera przy wyrenderowanej scenie.
Gdy masz włączoną ostatnią opcje, dodaj oświetlenie "Shift+A" "Light" i "Point" przeciąg obiekt wyżej aby wisiał nad modelem z pierwszego zdjęcia.
Gdy masz zaznaczoną lampę w prawym dolnym rogu znajdziesz ikonkę żarówki, znajdziesz tam opcje "Power" gdy je zwiększysz, także zwiększa się moc tego światła.
A w opcji "Color" będziesz mógł zmienić kolor światła.
A teraz przejdź w opcje trzecią gdzie możesz zobaczyć kolory oraz materiały obiektów.
Zaznacz podłogę i przejdź do opcji w prawym dolnym rogu:
![[Obrazek: c32a8ef38f20.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/c32a8ef38f20.png)
Tutaj możemy dodawać materiały obiektów, kliknij "New" aby dodać nowy materiał, gdy klikniesz dwa razy w nazwę "Material.001" która znajduje się na liście po prawej stronie, możesz wtedy zmienić nazwę materiału.
Po prawej stronie znajdź opcje o nazwie "Base Color" możesz wtedy zmieniać kolor zaznaczonego obiektu,
Ustaw kolor niebieski, na liście suwaków znajdź opcje o nazwie "Roughness" gdy masz zaznaczony w dalszym ciągu podłogę ta opcja zmienia chropowatość tego obiektu, ustaw ją na 0,425.
Zaznacz obiekt ten na samym środku i znowu to samo, jedynie co zmienić to kolor, ustaw kolor szary oraz zwiększ troche "Roughness" aby mniej odbijał od otoczenia.
Zaznacz teraz obiekt po bokach jak pamiętasz z modyfikatorem mirror, i zmień kolor na taki pomarańczowy.
Teraz ustawimy gdzie będzie znajdowała się kamera, możesz ją dodać "Shift+A" i "Camera" wyciągnij ją mam nadzieje że wiesz jak, i pod klawiszem zero na klawiaturze numerycznej włącza Ci się widok z kamery.
Włącz widok z kamery i kliknij skrót "Shift+`" czyli taka fala obok jedynki, możesz się teraz poruszać "WSAD" a "QE" w górę i w dół, spróbuj ustawić kamerę w taki sposób:
![[Obrazek: 1a3d2d8eee6f.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/1a3d2d8eee6f.png)
Będąc w trybie widoku kamery przejdź do takiej ikonki drukarki po prawej stronie, wartość "Resolution" "X" wpływa na to ile pikseli znajduje sie poziomo a wartość "Y" wpływa na to ile pikseli jest pionowo.
W prawym dolnym rogu znajdziesz ikonke kamery, kliknij ją i opcja "Focal Lengith" ustawia obszar widoku kamery.
Wejdź w menu "Render" w lewym górnym rogu, kliknij i wejdź w "Render Image" aby zobaczyć jak będzie wyglądał nasz render.
Zwiększ podłoge tak aby obejmowała cały widok kamery, ma to wyglądać tak:
![[Obrazek: 9ec1170c64de.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/9ec1170c64de.png)
To wszystko na dziś, następny poradnik pojawi sie za tydzień.
Jeżeli masz jakieś pytania pisz na discordzie: Cyganix#8439
W tym poradniku spróbuje was nauczyć renderować i dodawać kolory obiektom.
Za pomocą poradnika części drugiej spróbuj zrobić coś takiego:
![[Obrazek: a0cd87bb737f.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a0cd87bb737f.png)
Następnie wytłumaczę Ci co robią opcje w prawym górnym rogu nad osią "XYZ":
![[Obrazek: bf659af70ba6.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/bf659af70ba6.png)
Pierwsza z nich po lewej pokazuje ci siatkę obiektów, druga z nich to jest ci znana opcja bez żadnych kolorów bądź oświetlenia jedynie same kształty, następna służy do załadowania wszystkich materiałów i kolorów na scenie, ostatnia opcja będzie nam pokazywała to co widzi kamera przy wyrenderowanej scenie.
Gdy masz włączoną ostatnią opcje, dodaj oświetlenie "Shift+A" "Light" i "Point" przeciąg obiekt wyżej aby wisiał nad modelem z pierwszego zdjęcia.
Gdy masz zaznaczoną lampę w prawym dolnym rogu znajdziesz ikonkę żarówki, znajdziesz tam opcje "Power" gdy je zwiększysz, także zwiększa się moc tego światła.
A w opcji "Color" będziesz mógł zmienić kolor światła.
A teraz przejdź w opcje trzecią gdzie możesz zobaczyć kolory oraz materiały obiektów.
Zaznacz podłogę i przejdź do opcji w prawym dolnym rogu:
![[Obrazek: c32a8ef38f20.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/c32a8ef38f20.png)
Tutaj możemy dodawać materiały obiektów, kliknij "New" aby dodać nowy materiał, gdy klikniesz dwa razy w nazwę "Material.001" która znajduje się na liście po prawej stronie, możesz wtedy zmienić nazwę materiału.
Po prawej stronie znajdź opcje o nazwie "Base Color" możesz wtedy zmieniać kolor zaznaczonego obiektu,
Ustaw kolor niebieski, na liście suwaków znajdź opcje o nazwie "Roughness" gdy masz zaznaczony w dalszym ciągu podłogę ta opcja zmienia chropowatość tego obiektu, ustaw ją na 0,425.
Zaznacz obiekt ten na samym środku i znowu to samo, jedynie co zmienić to kolor, ustaw kolor szary oraz zwiększ troche "Roughness" aby mniej odbijał od otoczenia.
Zaznacz teraz obiekt po bokach jak pamiętasz z modyfikatorem mirror, i zmień kolor na taki pomarańczowy.
Teraz ustawimy gdzie będzie znajdowała się kamera, możesz ją dodać "Shift+A" i "Camera" wyciągnij ją mam nadzieje że wiesz jak, i pod klawiszem zero na klawiaturze numerycznej włącza Ci się widok z kamery.
Włącz widok z kamery i kliknij skrót "Shift+`" czyli taka fala obok jedynki, możesz się teraz poruszać "WSAD" a "QE" w górę i w dół, spróbuj ustawić kamerę w taki sposób:
![[Obrazek: 1a3d2d8eee6f.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/1a3d2d8eee6f.png)
Będąc w trybie widoku kamery przejdź do takiej ikonki drukarki po prawej stronie, wartość "Resolution" "X" wpływa na to ile pikseli znajduje sie poziomo a wartość "Y" wpływa na to ile pikseli jest pionowo.
W prawym dolnym rogu znajdziesz ikonke kamery, kliknij ją i opcja "Focal Lengith" ustawia obszar widoku kamery.
Wejdź w menu "Render" w lewym górnym rogu, kliknij i wejdź w "Render Image" aby zobaczyć jak będzie wyglądał nasz render.
Zwiększ podłoge tak aby obejmowała cały widok kamery, ma to wyglądać tak:
![[Obrazek: 9ec1170c64de.png]](https://naforum.zapodaj.net/thumbs/9ec1170c64de.png)
To wszystko na dziś, następny poradnik pojawi sie za tydzień.
Jeżeli masz jakieś pytania pisz na discordzie: Cyganix#8439
